Skal du vælge – eller | til dine meta-beskrivelser ?
Har du styr på, hvordan din hjemmeside og dine sider herpå vises i Google? Hvilke streger bruger du til din SEO-titel, hvordan ser din meta-tekst ud osv.?
Opdelingen af din tekst med streger kan have stor effekt på, hvor appetitligt andre oplever din hjemmeside. Og derfor kan det også have indflydelse på, hvor mange der besøger din hjemmeside.
Når vi tænker på tekst-opdeling med streger, mener vi i selve din SEO-titel! Lad os komme med et visuelt eksempel:
SEO-titlen er her de blå titler til hvert link (se bort fra Googles eget søgeforslag 😉 ). En SEO-titel kaldes også et “Titel tag”, som siderne også skriver ovenover. Teksten under de blå SEO-tekster kaldes din sides meta-tekst.
I dette blogindlæg vil vi fokusere mest på din SEO-titel, da det klart er den, som har allermest effekt på brugeres adfærd. Det er også den, de ser først.
Hvorfor skal du have streger i din SEO-titel?
Opdeling er vigtigt. De streger, som du oftest ser i teksterne i Google-søgninger, gør det nemmere at differentiere mellem de enkelte elementer i din SEO-titel.
Las os se på streger hos de SEO-titler fra Google-søgningen ovenover:
- Én side har vagt at bruge “|” som streger, den nederste har valg “-” som streger, og den midterste bruger faktisk begge dele til at opdele teksten.
Havde de ikke været der, ville virksomhedens navn stå sammen med selve titlen på siden. Eller også giver streger dig muligheden for at tilføje titel på emnet og samtidig fortælle, hvad du får at vide om det, som fra eksemplet: “Title Tag | Sådan skriver du …”
Samtidig er det en god måde at spare tegn på, da din SEO-titel virkelig ikke må være for lang. SEO-værktøjer foreslår oftest 50-65 tegn og IKKE MERE. Hvis du laver dem på mere, kan Google finde på at forkorte din SEO-titel. Og du vil forhåbentlig selv have kontrol over, hvad der bliver vist! Streger kan skabe mellemrum og plads med kun ét enkelt tegn.
Hvilke streger er så bedst til en SEO-titel? Er det “-” eller “|”?
Vi kan lige så godt sige det med det samme. Hos Viral Media vælger vi altid | som streger, når vi laver SEO-titel til vores sider.
Selv hvis dit SEO-værktøj siger, at du skal være på 50-65 tegn i din titel, er det ikke heeelt retvisende. Der er nemlig forskel på, om du skriver et “m” eller et “i” i din SEO-titel, fordi m’et er bredere end i’et.
Det samme gælder hos streger. | er en del tyndere end -. Så selv om de tæller for samme antal tegn, altså ét anslag, så vil streger som | faktisk give dig mere plads til at få noget tekst ind i din SEO-titel.
Det virker måske ikke, som om den ene type streger gør så stor en forskel, og det gør den heller ikke altid. Men det kan den.
|-streger sørger også for, at din SEO-titel bliver langt mere overskuelig i forhold til opbygning. Nogle gange (som ved det første link i eksemplet fra før) bruger du også bindestregen som reel bindestreg i din SEO-titel, og så vil endnu en bindestreg for eksempel lige ved siden af skabe forvirring.
Og så ser | bare meget bedre ud end -. Sorry to say it, men det gør den.
Er | så altid løsningen som streger i en din SEO-titel?
Nej, selvfølgelig ikke. Det er stadig frit at bruge både den ene og den anden, hvis man har lyst til det. Bare du har tingene ovenover in mente.
En god huskeregel for hver af stregerne er:
- – skal bruges, hvis to dele af en SEO-titel skal have forbindelse med hinanden.
- | skal bruges, hvis du gerne vil dele de forskellige dele af din SEO-titel op.
Vi kan også give to fiktive eksempler på streger:
- T-shirts – flotte, billige t-shirts i mange flotte farver.
- T-shirts – flotte, billige t-shirts | Navn på Tøjbutik
- T-shirts | Navn på Tøjbutik
Kan du se forskellen på de forskellige muligheder for streger? Sådan kan du i hvert fald tænke, hver gang du laver en SEO-titel.
——————
Husk på, at vi er eksperter på SEO. Det gælder også for SEO-titel, meta-tekster, og hvor streger helt præcis skal bruges 😉 Du kan finde vores priser her!
Og ellers kan du læse meget mere på emnet her.
Jeg håber, du fik lært lidt om | og – som streger i SEO-titel – eller om synet på streger generelt. Følg med på vores blog for flere gode tips og tricks til at nå bredere ud i SEO-verdenen.
// Mikkel