Split testing

Hvad er en split test? Et vigtigt testværktøj til dig med webshop

Hvad er en split test?

En split test er en test, du sætter op for din hjemmeside for at teste aktiviteten på din side. Det er også kaldet A/B Testing.

En split test sættes op på din hjemmeside, så den dirigerer nogle af dine brugere ind på en udgave af din hjemmeside, mens nogle andre besøgende bliver sendt ind på en anden udgave.

Du tester på denne måde “før”- og “efter”-versionen af din hjemmeside, hvor du først tester den udgave, du har nu. Derefter laver du ændringer, som du så kan teste på hjemmesiden igen.

Det kan også være to forskellige versioner af en landingpage.

Du kan heldigvis teste dine tiltag, mens din side er live.

Dette er med til at sikre, at hændelser, der påvirker dit salg, ikke påvirker resultaterne af din test. Dette er særligt vigtigt, hvis du i nogle perioder har mange flere besøgende eller bare er bange for, at folk bliver smidt af sitet, mens du laver ændringer.

Du kan på den måde bruge en split test til at dokumentere, hvilke ændringer der ikke virker, og hvilke der virker og faktisk skaber værdi for virksomheden ved f.eks. at øge konverteringsraten.

Med split test lærer du derfor noget nyt om de besøgende adfærd og behov på din hjemmeside.

Dette kan du bruge fremadrettet i din markedsføring eller i andre ændringer, som du laver på din hjemmeside.

Test af online-aktiviteter

Når du som iværksætter skal til at lave en ny hjemmeside eller optimere din allerede eksisterende hjemmeside, er det ikke altid, at du har/får råd til at lave dybdegående målgruppeanalyser.

Det kunne være interviews, spørgeskemaer og brugertests.

Derfor bygger du som regel en hjemmeside eller en webshop ud fra, hvad kunden har af idéer, ønsker, og referencer.

Hvis du som virksomhed kunne teste alle disse faktorer, inden du byggede siden op, specifikt efter resultaterne af disse målgruppeanalyser.

Hjemmesider bliver derfor som regel designet og udviklet ud fra erfaringer og en Best Practice-tilgang til projektet.

For at få den optimale hjemmeside, der har en høj konverteringsrate, er det væsentligt at kende brugeradfærden og behovet hos dine kunder.

Derfor er split test et fantastisk værktøj, som tester, om dine små og store ændringer på din hjemmeside har effekt eller ej.

Hvordan laver jeg en split test?

Du kan lave split test på din hjemmeside på flere forskellige måder.

Det kan du gøre, alt efter hvilke tiltag og ændringer, du vil lave på din side.

Du kan nedenfor se en uddybende forklaring på to af de mest anvendte split test metoder: A/B-split test og Multivariate-split test.

A/B-split test

Når du laver en A/B split test, sender testen dine besøgende ud på to forskellige udgaver af din hjemmeside.

Afhængig af hvilket split test-værktøj du benytter, er det ofte muligt at dele de besøgende op efter, hvordan de er landet på din side.

Det kunne være gavnligt at vide, hvordan de besøgende, som kommer ind via Facebook-annoncer, bedst kan lide farven på din “Køb nu”-knap.

Jeg har på billedet nedenfor forsøgt at illustrere, hvordan en A/B-split test foregår.

Når du tester din oprindelige side (test A) mod siden med den nye ændring (test B):

split test

Multivariate-split test

Når du skal teste lidt flere ændringer på din hjemmeside, er Multivariate-split testen en mere favorabel løsning.

Hvis du skal lave større ændringer på din side eller måske have lavet en helt nyt side, kan det være en god idé at opdele din side i mindre designdele. Og altså teste hver af delene for at se, hvad der konverterer bedst.

Hvis din konverteringsrate er højest, når alle ændringer på siden har ramt plads i første hug, har udvikleren ramt din målgruppes behov helt korrekt.

Jeg har i grafikken nedenfor vist, hvordan en Multivariate-split test kan forekomme.

Her består det originale design af en blå og grøn farve. Det kunne være to Call-to-Action-knapper, som tilmelding til nyhedsbrev og “Køb nu”-knappen.

Split test

Efter en Multivariate-split test viser testen os, at test C, hvor begge Call-to-Action-knapper har ændret farve, har den højeste konverteringsrate.

Det gode ved at Multivariate-split teste er, at testen er med til at give et mere præcist billede af, hvilke af dine små ændringer der er med til at øge din konverteringsrate.

Konklusion på split test

Split test er et fantastisk redskab, hvis du har brug for at teste ændringer eller nye tiltag på din hjemmeside eller din webshop.

Det er væsentligt at kende din målgruppes behov og adfærd. Dette kan en split test være behjælpelig med.

OBS! Notér alle succesfulde ændringer, hvis du vil have samme ændring til at ske på andre dele af din hjemmeside eller webshop.

Data fra tidligere tests kan give en god idé om, hvilken vej man burde gå.

Det var alt, hvad jeg havde til dig om split test.

Jeg håber, at du blev en smule klogere på emnet.

Du er som altid velkommen til at ringe eller skrive til mig her på siden, hvis du har spørgsmål eller kommentarer.

//Lukas

GemGem

Viral Media

Undgå bondefangeri, og rid den digitale bølge med et ærligt bureau med fart på!

Reservér en gratis konsultation med en af vores eksperter i dag, og klæd din online forretning på til succes.

 

Book et møde

Kontakt os her:

5 + 11 =

Ønsker du at høre mere om, hvad vi kan gøre for dig?

Viral Media er et Full-Service Webbureau af højt kvalificerede eksperter, der tilsammen tilbyder dig én komplet løsning, når det gælder Online Forretning.

Nyheder og guides 

Seneste projekter

Se et udvalg af vores seneste projekter.

Vil du høre mere om vores kompetencer?

Chat med os!

eller