Søgemaskineoptimering kommune

Når man skal lave søgemaskineoptimering for en kommune eller offentlig hjemmeside er det (Som med alle andre hjemmesider) vigtigt at gøre sit forarbejde.

Alt for mange laver indledende antagelser om hvordan en ny hjemmeside skal struktureres uden at overveje brugernes adfærd eller ønsker til information. Dette påvirker naturligvis hvordan den mest optimale stuktur skal se ud.

Google er bygget til at vise brugeren det der stemmer bedst overens med den individuelle brugers intention. Sagt med andre ord, kommer vi ikke op i søgeresultaterne, medmindre vi formår at vise dem lige præcis det svar de søger, så hurtigt som muligt – gerne indenfor 3 sekunder.

Med dette i baghovedet er der derfor 2 ting, der er vigtige at sikre i den indledende fase af at bygge og SEO-optimere en offentlig eller kommunal hjemmeside:

  1. Dataindsamling via Google Services
  2. Søgeordsanalyse, så vi ved hvad brugeres søger efter

Som jeg plejer at sige til mine kunder, så er SEO-eksperten arkitekten, der leverer plantegningen til håndværkerne (Designeren & udvikleren). Uden plantegning er der ingen garanti for at vi husker at bygge døren til huset – og så kommer brugerne ikke ind.

Dataindsamling via Google Services for offentlige hjemmesider

Der er 3 vigtige værktøjer til søgemaskineoptimering for både kommuner og offentlige institutioner, men også alle andre der ønsker at arbejde med SEO professionelt:

  1. Google MyBusiness
  2. Google Search Console
  3. Google Analytics

Google MyBusiness (GMB)

Dette er Googles virksomhedsregister. Ved at opsætte dette verificerer du din virksomhed over for Google, så de ved du er troværdig. Det betyder at de har et større incitament for rent faktisk at tildele jeres side gode placeringer.

Derudover giver GMB bedre muligheder for at dukke op på kort/listevisninger ude i Google.

Google Search Console (GSC)

Dette er din kommandocentral ift. Google. Det er her Google lader dig vide, hvis de finder uregelmæssigheder, døde links, nye backlinks og en masse andet. Det åbner blandt andet også op for, at man kan få mere indsigt i hvad brugerne søger på, for at finde din kommunale hjemmeside.

Google Search Console og Analytics kan med fordel kobles sammen, så man får fuldt udbytte af begge værktøjer.

Google Analytics (GA)

Google Analytics kan hjælpe dig med at forstå hvad borgerne leder efter på offentlige hjemmesider. Både hvor de er kommet fra, hvad de har søgt på og hvordan de har bevæget sig rundt på hjemmesiden. Det kan give os et utroligt værdifuldt indblik i hvordan vi kan optimerer sider, forbedre oplevelsen på forskellige enheder og generel optimering af flows.

Fra 2023 er det vigtigt man skifter over til det nye GA4, da den gamle version af GA bliver pensioneret i midten af 2023.

Søgeordsanalyse for kommuner & offentlige institutioner

Når man skal arbejde med SEO og optimering af brugeradfærd, så er det vigtigt at vide hvad det er borgeren/brugeren leder efter helt konkret.

For at få et specifikt indblik i dette, kan man med fordel lave en søgeordsanalyse.

Dette vil give indblik i følgende:

  1. Hvad søger brugerne på, altså specifikt hvilke ord?
  2. Hvilke spørgsmål stiller borgerne i søgemaskinen?
  3. Hvilken type resultatside præsentere Google dem for. Dette fortæller os en masse om hvilket indhold vi skal producerer for at komme op i søgningerne.
  4. Hvad gør konkurrenterne for at ligge højt placeret

Disse informationer kan vi løbende bruge til at optimere adfærd og derved også hvor hurtigt og effektivt borgere/brugere kan få adgang til den information de søger. Dette skaber naturligvis meget mindre direkte kundesupport på den lange bane.

HUSK: SEO er et Marathon, ikke en sprint og derfor tager det tid at arbejde med at forbedre ovenstående parametre, som udelukkende dækker de indledende øvelser. Næste skridt er content creation i form af tilpasning af tekster, billeder, video og andet indhold på undersider vi søger at optimerer.

Har du brug for at vide mere?

Matias Simonsen

Matias Simonsen

Har du spørgsmål, eller har du lyst til at høre mere om hvad vi kan hjælpe dig med, så book en helt uforpligtende samtale herunder

Nyheder og guides

Tilmeld dig nyhedsbrevet og læs vores blog, for at holde dig opdateret på nye trends og tendenser inden for udvikling og digital markedsføring

Hvordan ændre man sin menu i WordPress?

Step 1: Gå til wp-admin på din WordPress side.   Step 2: Ude i venstre side vælger du “Udseende” -> …

Læs mere

Hvad er WordPress og koster det noget?

Når du skal have en ny hjemmeside er der en lang række valg du skal tage. Det første er hvilket …

Læs mere

Sådan bruger du templates i Elementor

Når du arbejder med Elementor kan du lave dine egne, så det er nemt at genbruge designs igen og igen …

Læs mere

Snak med en ekspert!

Vi vil gerne høre mere om dit projekt eller dine udfordringer. 

Har du lyst til at høre mere om hvad vi kan hjælpe dig med, så book en helt uforpligtende samtale herunder

Vi glæder os til at høre fra dig!