Facebook annoncering

Hvad er Facebook annoncering?

Vi bliver ofte spurgt når vi snakker om annoncering; Hvad er Facebook annoncering?

Når du som virksomhed ønsker at promovere din ydelse eller dine produkter online, kan du betale Facebook for at markedsføre dit opslag til en bestemt målgruppe, som du selv har valgt.

OBS: Dette kræver at du har en virksomheds side på Facebook.

Forberedelser: Sørg for at du har en funktionel virksomheds-side på Facebook.

Vi anbefaler at man benytter Facebook Business Manager til, at styre sine annoncer.

Kvaliteten af dine Annoncer påvirker din Facebook Annonce Pris

Facebook har en algoritme, der vurderer kvalitet og pris på dine annoncer og derudfra afgør hvor ofte din annonce bliver vist.

Din Facebook annonce pris bliver med andre ord afgjort af flere faktorer.

Først og fremmest afgøres prisen ud fra det maksimale bud, som du selv vælger at give pr. klik.

Facebook har lavet deres annoncesystem således, at du kan vælge at give et max bud pr. klik på din annonce, eller lægge et budget for hele din annoncekampagne.

Dine annoncer vurderes dog også ud fra relevans og kommer derfor længere ud jo bedre dine annoncer rammer målgruppen.

Det sker for at sikre, at brugerne på Facebook ikke bliver spammet af irrelevant indhold. I nogle tilfælde vil dine annoncer faktisk blive begrænset eller stoppet helt.

TIP: Sørg for at skabe værdi i dine annoncer og sikre, at målgruppen ser en kvalitetsannonce.

Det er dumt og dyrt, at tro man bør ramme alle. Kend din målgruppe og gør deres liv lettere!

Hvad koster en Facebook Annonce?

Du betaler ikke for selve annoncen du laver. Du betaler pr. klik på din annonce.

Du bestemmer derfor faktisk selv prisen på din annonce.

Det hele handler om hvad du er villig til at give for at få dine potentielle kunder eller allerede eksisterende kunder til at komme igen.

Når det kommer til Facebook annoncering, snakker man derfor ofte om tallet ROAS (Return on advertising spent), som indikere hvorvidt din annoncering kan betale sig.

Det kan være svært at give et præcist svar på “Hvad koster en facebook annonce” eller “annonce på facebook pris” og i virkeligheden handler det jo mere om, hvorvidt man tjener penge på sine annoncer.

Det er Facebooks egen annonceauktion, der bestemmer hvilke annoncer der skal vises til hvilke brugere. Det bestemmer den ud fra de oplysninger og specifikationer du har valgt i annonceoprettelsesprocessen.

Derudfra bliver din annonce vist til de mennesker, hvor der er størst mulighed for interaktion eller konvertering.

TIP: Prisen for reklamer på Facbook bestemmes af kvaliteten på dine annoncer og prisen du villig til at betale.

Målsætningen for dine annoncer påvirker også, hvor meget du skal have op af lommen, for at nå målgruppen.

Facebook Annoncepriser variere ud fra dine målsætninger

Man kan bruge Facebook Annoncering til forskellige målsætninger.

Facebook opdaterer hele tiden deres annoncefunktion og giver derfor dig som annoncør rig mulighed for at optimere din annonce til præcis det, du skal bruge den til.

Som eks. kan facebook annoncering bruges til følgende:

  • Få flere besøgende på din hjemmeside
  • Flere relevante følgere på dine sociale medier
  • Flere abonnenter til dit nyhedsbrev
  • Øge brand awareness
  • Remarketing

Og dette er blot et udkast af, hvad man kan bruge facebook annoncering til.

Hver af disse målsætninger har også meget forskellige priser.

TIP: Sørg for at dine målsætninger spiller sammen med resten af dine markedsføringstiltag.

Du kan eksempelvis både lave remarketing fra dine hjemmeside eller koble annonceringen til dit email-system.

Instagram Annoncering

Instagram annoncering kan være et utroligt stærkt værktøj i din virksomheds værktøjskasse. Rammer du et ungt segment, der elsker visuelle udfoldelser på Instagram?

Kontakt os i dag, hvis du vil høre mere om annoncering på Instagram, så skal vi nok hjælpe dig godt igang.

Facebook og Instagram Undervisning

Vores eksperter står klar med en hestesko til din Facebook annoncering!

Om du skal oprette din første annonce eller du skal optimere en eksisterende indsats, lytter vi med største fornøjelse til dine behov og vejleder på baggrund af erfaring og best practices inden for området.

Ring til os til en uforpligtende snak, det koster ikke noget 🙂

Video og Film til Insta og Facebook

Har du også lagt mærke til, at alle “de andre” på Facebook er begyndt at bruge video til deres annoncering?

Ønsker din virksomhed ligeledes at markedsføre videomateriale igennem Facebook Annoncering?

Sidder du modsat og tænker, hvorfor skulle jeg bruge video på min Facebook, så bør du vide, at videoer næsten konvertere dobbelt så godt, som andre opslags- og annonceringstyper.

Hvordan bruger man Facebook annoncering?

Facebook anbefaler dig at bruge deres eget annonceadministrationsværktøj, kaldet Power Editor, som også er det mest almindelige.

Der findes dog andre annonceadministrations-værktøjer, som faktisk fungerer endnu bedre for virksomheder.

Disse værktøjer samler alle dine kampagner, hvis du også har annoncering andre steder end på Facebook.

Måden du køber en annonce på, er ved at oprette den og indsende den til Facebooks annonceauktion.

Er priser på Facebook Annoncering lavet til store virksomheder?

Alle kan være med på Facebook annoncering.

Du kan annoncere på Facebook, men også Instagram, som faktisk også er ejet af Facebook.

Disse to bruger det samme annonceadministratorværktøj.

Du kan køre kampagner på lige det budget, der passer dig og din virksomhed.

Det er derfor svært at sætte en præcis pris på din Facebook kampagne.

Den præcise pris for en annonce vil blive vist til den bruger, der opretter annoncen, når den er blevet fastsat på Facebooks annonceauktion.

Læs mere nedenfor, og bliv klogere på hvordan Facebooks annonceauktion virker.

TIP: Facebook annoncering er for både store og små virksomheder.

Det vigtigste er blot, at det er kvalitet, som du servere til brugeren.

Facebook annoncering – Opsætning af dine annoncer

Facebook annoncer opsættes op 3 niveauer. Kampagne, Annoncegruppe og Annoncer.

Det kunne eksempelvis være en kampagne for badebolde. Annoncegrupperne kunne være “Fædre”, “Mødre” og “Lookalikes” – altså folk der ligner vores eksisterende likers. Under annoncegrupperne opretter man så annoncer til de forskellige annonce-grupper.

Når du opsætter din annoncer vælger du i første omgang, hvilket formål dine annoncer skal opfylde. Indsamling af lead, konverteringer, trafik eller noget helt tredje.

Det er dog ikke altid, at opsætningen er logisk, for har din shop for få konverteringer, kan det eksempelvis være en god idé at optimere efter “Trafik” frem for konverteringer, da Facebook algoritmen har et for begrænset datagrundlag.

Det sidste ende er Facebooks algoritme, der bestemmer hvilke annoncer, der bliver vist til hvilke Facebook- og/eller Instagram-brugere.

Det bestemmer den ved hjælp af de informationer, du giver i annonceoprettelsesprocessen.

Derefter viser Facebook din annonce til de mest relevante brugere.

Når du skal oprette en annonce på Facebook, skal du under annonceoprettelsesprocessen angive de parametre, som annonceauktionen bruger til at vurdere og levere din annonce til brugerne.

Faktorerne kan du læse mere om lige her under.

Annoncebudget

Du skal vælge dit budget enten for kontoen eller for dine individuelle kampagner.

Det vælger du ud fra et samlet beløb du vil bruge pr. dag, eller gennem hele kampagnen.

Budgettet kan justeres når som helst.

Du angiver herefter et bud – altså det max beløb, du er villig til at betale, når en bruger udfører den ønskede handling, på din annonce.

Ram en specifik målgruppe

For at hjælpe auktionen med at bestemme, hvem din annonce skal vises til, skal du definere din målgruppe.

Her kan du bruge; demografi, alder, køn, byer, stilling, status, mm. – derudover/eller kan du benytte ting som folks interesser, tidligere handlinger, likede sider mm.

Dette er rigtigt fine værktøjer der vil hjælpe dig med at specificere målgruppen for en bestemt Facebook Annonce.

TIP: Jo mere specifikt du rammer din målgruppe, jo billigere er det, at annoncere.

Jo mere relevante annoncerne er, desto flere klik og konverteringer vil du også opleve.

Dit annonce indhold

Til sidst skal du bestemme hvordan du gerne vil have din annonce til at se ud.

Her kan du vælge at bruge tekst, billeder og videoer til at fange brugernes opmærksomhed med.

Efter du har oprettet din Facebook-annonce, sender du den til Facebooks annonceauktion, hvor den vil begynde at blive vist til Facebooks brugere.

TIP: Vil du gerne uddanne dig inden for Facebook Annoncering?

Så kan du tilgå Facebooks eget “blueprint” lige her