Google Ads eller Facebook Ads | Hvilken skal du vælge? Hvilken er bedst? Få svar på dine ads-spørgsmål her!

Google Ads eller Facebook Ads: Hvad skal du vælge?

Okay, er du klar til en svær én? Google Ads eller Facebook Ads – hvad er bedst, og hvilken en skal du fokusere på?

Det kan nogle gange for små eller mellemstore virksomheder være svært at bestemme, hvad budgettet skal gå til.

For hvad er mest værd? Hvor bruger din virksomhed bedst pengene? Og hvilken er nemmere at bruge og sætte op end den anden?

De første spørgsmål, du bør stille dig selv om Google eller Facebook ads:

Vi vil prøve at give dig svaret her på, om du skal gå mod Google Ads eller Facebook Ads. Det afhænger uanset hvad af situationen, for uanset hvad rammer du to internet-giganter, hvor der er mulighed for et kæmpemæssigt publikum og et lige så stort kundemarked.

Derfor vil det til at begynde med være bedre, hvis du stiller dig selv følgende spørgsmål:

  • Er Google Ads eller Facebook Ads bedst for mit budget?
  • Passer Google Ads eller Facebook Ads på det produkt og den branche, min virksomhed befinder sig i?
  • Hvilke stadier i mine kunders købe-proces prøver jeg at ramme med Google Ads eller Facebook Ads?

Las os tage det i en guide med punktform – og husk, at vi hos Viral Media sagtens kan råde dig, hvor du skal gå hen med dine ads, ligesom vi også tilbyder at hjælpe dig med Google Ads og selvfølgelig også med Facebook Ads.

1 Find dit budget og udgiftsmuligheder for ads i Google eller Facebook

Hvor meget kan du betale for at opnå én kunde?

Du har sikkert et reklame- eller annoncerings-budget, og her skal du regne ude, hvor meget du er villig til at bruge for hver kunde, din virksomhed får. Det skal give mening i forhold til, hvad du sælger.

Hvis du højst vil betale 20 kroner for at erhverve dig en kunde, nytter det ikke noget, at du betaler 10 kroner på Google Ads eller Facebook Ads for at få dem ind på dit website. Så SKAL hver anden kunde konvertere, for ellers er det ikke effektiv annoncering. Det kan selvfølgelig stadig løbe rundt, men… det er ikke optimalt.

Så kommer det i hvert fald an på, hvor meget omsætning og overskud dine produkter/ydelser kan give igen. Overvej det i forhold til budget!

2 Din branche og dine konkurrenter – og Google Ads og Facebook Ads i forhold til dem

Et godt sted at starte er Google. Hvis du skal researche lidt på din branche, kan du nemlig her finde ud af, hvad det vil koste dig at annoncere gennem visse keywords.

Keywords kender du sikkert godt, men det er de ord, du godt vil rangere højt på, når folk søger efter (dine) produkter.

Dette kan du gøre gennem flere værktøjer som Google Keyword Planner eller Neil Patel’s hjemmeside, som godt nok handler mere omkring SEO.

Nogle brancher, finder du hurtigt ud af, er ret dyre i pris pr. klik (som man ofte måler annonce-penge med) eller i generelt ads-budget.

Du vil helst ikke have for dyre kliks, specielt ikke hvis du lige er begyndt med din ads-annoncering. I begyndelsen skal der nemlig testes en masse, i forhold til hvad der virker for dig og din virksomhed. Hvilket kan tage lang tid. Uger, måneder.

Selv om det ikke helt udelukker Google Ads, så kan Facebook Ads være et mere betaleligt alternativ – og Facebook Ads har også et stærkt, målrettende ads-funktion.

Du kan alternativt bruge RLSA-featuren i Google Ads, der uanset hvad ikke er så dyr. Hvis en person har besøgt din hjemmeside, kan du målrette ads mod denne person med RLSA.funktionen. Dog kan de være forbudt inden for visse brancher.

3 Hvad er dit mål med Google Ads eller Facebook Ads?

Budgettet er på plads, og du har nu styr på dit marked og dine konkurrenter. Hvad er så dit mål med din markedsføringstrategi?

Facebook Ads er her godt til:

  • Hvis du gerne vil nå langt ud med dit brand.
  • Hvis du gerne vil generere en efterspørgsel på dine produkter.

Google Ads er her godt til:

  • Hvis du gerne vil generere salg.
  • Hvis du gerne vil generere leads (altså mulige kunder).

I forhold til Google søger folk jo specifikt efter, hvad de vil have eller finde ud af. Derfor er de også længere fremme i køb  deres købeproces, end folk er på Facebook.

Måske kan Facebook få fat i mange flere leads og mange flere besøgende, men vil de generere lige så mange købende kunder, som Google Ads vil det? Det er ikke sikkert.

4 Forstå brugerens og køberens rejse – og styr den!

Du skal forstå, hvilken rejse en eventuel kunder (en køber) tager på, hvis de vil have et produkt. Hvilken rejse skal de på, hvis de skal have dit produkt?

Først skal de blive gjort opmærksomme på det, dernæst skal de få en interesse for det. Så skal de have det indtryk, at de har behov for det, og til sidst skal de være nemt for dem at finde produktet igen og købe det. Også forklaret således:

Google Ads eller Facebook Ads | Buyer's Journey (eller køber-rejse)

Her skal du vælge Google Ads, hvis:

  • Du prøver at fange kunder, som er i Consideration Stage eller allerede i Decision Stage.

Men du skal måske i stedet vælge Facebook Ads, hvis:

  • Du vil fanger kunder, som er i Awareness Stage. Måske Consideration Stage.

Derfor kan begge annonceringsformer og de ads, som både Google og Facebook stiller til rådighed, godt komplimentere hinanden – hvis du i sit ads-budget ikke behøver at vælge. For Facebook kan sørge for den første type af kunder, og så er der en glidende overgang til Decision Stage, hvor Google’s annoncer kan være brugbare.

5 Er dit produkt/din ydelse ‘moden’ i forhold til søgevolumen?

Sidder du med den helt store innovative idé, som ingen har hørt om før, men som alle har brug for?

Igen handler det lidt om køberens rejse – for hvis kunderne ikke kender de keywords, som dit nye produkt/din nye ydelse lægger sig op ad, så er der ingen ‘søgevolumen’. Altså søger de ikke på det i Google.

Lad os tage et eksempel: ‘Samkørsel’ eller det engelske ‘rideshare’ var ikke kendte ord, da apps som Uber eller GoMore begyndte deres forretninger. Dengang ville folk ikke søge på det, men i dag findes de faktisk som keywords. Der er skabt en søgevolumen, så nu finder brugerne dem i Google!

Du skal tænke på samme måde. Er din ydelse/dit produkt for modent til Google? Så kan Facebook måske mere være din platform.

Men har du allerede noget, som folk vil søge efter, og hvor der måske er stor søgevolumen, så kan Google Ads være vejen frem.

6 Demografi- og geografi-specifikke valg i forhold til Google Ads eller Facebook Ads

Hvad så hvis dine ads skal passe ind i en specifik livsbegivenhed og på en bestemt målgruppe i forhold til køn eller alder? Så burde du kigge mod Facebook Ads.

Det har nemlig muligheden for at måle efter køn, alder og endda i forhold til, om en person lige er blevet forlovet, lige fået ud af et forhold, lige har fået job osv. osv. Altså store livsbegivenheder.

Google kan det selvfølgelig også med deres ads, men der fanger du stadig folk, der søger på disse ting – ikke folk, som ikke gør. Google har ikke følgende muligheder, som Facebook har, f.eks.:

Facebook Ads eller Google Ads? | Hvilken skal du vælge, hvilken er bedst?

Dog kan både Google Ads og Facebook Ads være eminente i forhold til geografi-specifik annoncering. Hvis du har en virksomhed, som har en fysisk forretning, kan denne dukke op i Google eller blandt folks internet-annoncer, hvis de bor i området.

Det samme gælder for Facebook. Så her står de rimeligt lige.

7. og sidste – hvad er konklusionen så omkring Google Ads og Facebook Ads?

Det kommer an på mange forskellige ting.

Facebook Ads er rigtigt godt for nystartede virksomheder, der satser på at få opmærksomhed på brand eller produkt/ydelse. Det er også fantastisk til at målrette annoncer med.

Google Ads er derimod godt, hvis du i forvejen har et brand, og din branche allerede er kendt. Det er også fantastisk til at fange dem, som allerede måske er interesserede eller direkte klar på at købe produkter/ydelser.

Men det er også sagt i korte træk. Der er ingen garanti for, at nogle af delene virker, for det handler om så meget mere end blot at målrette ads mod de rette kanaler og målgrupper. Dit content og dine annoncer skal også være stærke og kommunikere dit budskab/produkt perfekt ud.

Så Facebook Ads eller Google Ads? Det kommer an på din situation, og det kommer an på, hvad du vil.

————————————————————-

Så! Det var slutningen på vores ‘Google Ads eller Facebook Ads’-guide. Du må selv vurdere, hvad der er bedst for din virksomhed. Eller! du kan fortsat kontakte os og høre, hvad vi synes er bedst for din virksomhed.

Du kan læse flere af vores blogs og guides med tips og tricks her! Og ellers håber vi, at du fik svar på dine spørgsmål omkring Google Ads og Facebook Ads.

// Mikkel

Viral Media

Undgå bondefangeri, og rid den digitale bølge med et ærligt bureau med fart på!

Reservér en gratis konsultation med en af vores eksperter i dag, og klæd din online forretning på til succes.

 

Book et møde

Kontakt os her:

12 + 3 =

Ønsker du at høre mere om, hvad vi kan gøre for dig?

Viral Media er et Full-Service Webbureau af højt kvalificerede eksperter, der tilsammen tilbyder dig én komplet løsning, når det gælder Online Forretning.

Nyheder og guides 

Seneste projekter

Se et udvalg af vores seneste projekter.

Vil du høre mere om vores kompetencer?

Chat med os!

eller