8 dumme SEO-fejl, som selv professionelle SEO-folk begår! | SEO, Google og søgeoptimering

8 dumme SEO-fejl, som selv professionelle SEO-folk laver

Meget kan gå galt i en verden af SEO, men der er nogle fejl, som du bør få og have styr på.

Men selv professionelle SEO-folk begår fejl. Eller også undlader de med vilje at bruge tid på dem.

Her får du en SEO-tjekliste over don’ts, som du bør sørge for, at du eller dine SEO-eksperter får styr på.

1 Bruger ikke Google Analytics eller Google Search Console

Og ideelt burde du virkelig bruge begge dele. Hvorfor?

Google Analytics: Analytics giver dig al den data, som du skal bruge for at kunne forstå din hjemmesides performance. Det fortæller dig om trafik, demografi, og hvor længe dine læsere/kunder bliver hængende, før de bouncer videre.

Men det kender du sikkert godt, hvis du allerede kender til SEO. I så fald er det en endnu større SEO-fejl, hvis du ikke bruger det.

Google Search Console: Hvad så med Search Console? Det giver dig alle de muligheder, du har brug for, for at forbedre din hjemmeside. Hvem linker til dig? Hvilke tekniske fejl skal du rette op på? Og meget mere.

Hvorfor bruger selv professionelle SEO-folk ikke dette? Fordi der findes et væld af SEO-værktøjer derude, som de måske finder mere lette at overskue og ofte også hurtigere med deres analyser. Men de koster så også oftest en del mere.

Google Analytics og Google Search Console kan dog vise dig de bedste resultater, fordi de er udviklet direkte af Google til at hjælpe dig med din SEO og dine SEO-fejl.

2 Optimerer de forkerte keywords (SEO-søgeord)

En stor SEO-fejl er også de professionelles blinde punkt: Forkerte keywords.

Når SEO-professionelle arbejder, gør de det ofte efter en vis fremgangsmåde. Hver gang. Men det kan føre til dårlige vaner.

Nogle gange ender de med at optimere ud fra virksomhedens perspektiv, men hvor det vil være langt bedre at optimere efter kundens søgninger og rejse.

SEO-professionelle kan altså begå den fejl, at de måske bygger SEO efter, hvad virksomheden gerne vil have, og hvad brugeren BURDE søge for at finde den givne ydelse, i stedet for hvad kunden rent faktisk SØGER på. Det skal virksomheder også være klar over, inden de ansætter en SEO-specialist til at begå keywords-fejl.

3 Bruger ikke interne links som SEO

Oh boy, en SEO-fejl. Mest fordi det er så nemt.

Alle SEO-specialister tænker i link-building i sin både at opbygge en virksomheds SEO på. Men! nogle gange glemmer de den interne linkbuilding.

Interne links er, når vi hos Viral Media f.eks. linker til vores blog, til vores priser eller til vores kunde-referencer. Det er links fra én del af din hjemmeside til en anden, og det er enormt nemt at integrere det i dine tekster, i dit content osv. Dette gør at:

  • Du får trafik til andre dele af dit website.
  • Googlebot nemmere kan finde og crawle dit site.
  • Du sørger for, at Google nemmere kan gennemskue dine vigtige sider på din hjemmeside. (søg eventuelt sin: site:dithjemmesidedomæne.dk, hvor du kan se, hvordan Google rangerer dine sider i forhold til hinanden)

Hvilket både er godt for SEO og for SERP. En stor fejl ikke at benytte dette.

4 Forbedrer ikke sit content

Google har en ‘freshness’ algoritme – altså et fokus på nyt indhold, som også kan påvirke dit SEO.

Derfor skal dit content forbedres og optimeres efterhånden. Dit content må og skal forblive aktuelt.

Uaktuelt content er content, som du tidligere har postet på din hjemmeside, men som er:

  • Outdatet grundet nye statistikker og markedsændringer.
  • Irrelevant grundet ændringer i, hvordan Google forstår keywords.
  • Forkert grundet fremkomst af ny information (dit indhold skal ikke være ‘fake news’).
  • Devalueret grundet opdateringer i Googles algoritmer.

Content skal ikke bare postes og så glemmes. Du skal holde lidt øje med det, og du skal enten opdatere det eller slette det.

På den måde vil du havne højere i SERPs og generel SEO – alt andet ville være en fejl.

5 Efterlader et NoIndex- eller NoFollow-tag i sitet ved lancering

Når en hjemmeside skal laves eller SEo-optimeres, kan man i URL’en indsætte NoIndex-meta-tags, som får Google til at frasortere hjemmesiden i alle søgninger.

Det er et mægtigt værktøj, hvis du gerne vil have, at din hjemmeside forbliver uset – men en kæmpe fejl, hvis tag’et stadig er der ved din lancering.

Det er en lille fejl, og den kan hurtigt rettes op på. SEO-professionelle kan dog alligevel i farten glemme det, så det skal du (og de) være opmærksomme på!

Ellers kan al din SEO være ligegyldig, hvis Google slet ikke viser din hjemmeside i søgemaskinen.

6 Optimerer ikke for SEO-søgeintention

Det minder lidt om ikke at optimere efter de rette keywords. Men! igen skal vi have lidt fat i kundens rejse, så vi undgår denne SEO-fejl.

Google deler nemlig alle søgninger op i tre kategorier:

  • “Gør”-søgninger: Disse er købende søgninger, såsom “bestil frisørtid online”.
  • “Få at vide”-søgninger: Disse er informerende søgninger, såsom “bedste hårstil 2019”.
  • “Gå til”-søgninger: Disse er navigerende søgninger, såsom “frisører Aarhus” eller noget i den dur.

Du vil med dit tekstindhold og content gerne ramme alle tre for at optimere SEO bedst muligt, og selv SEO-professionelle kender ikke de tre søgnings-kategorier.

Men kan du ramme disse tre, maksimerer du din chance for at ramme den rigtige søgning – så kunderne får dét, de søger efter.

Køberens rejse - SEO-fejl, og hvor du fanger kunden i en søgning!

7 Tænker, at SEO kun handler om trafik

Folk er besatte af trafik. Det er virksomheder, og det gælder også SEO-specialister. Hvilket ikke er helt forkert, men stadig en fejl KUN at tænke sådan.

For hvad er lige så vigtige – well, egentlig vigtigere – end trafik? Konverteringer.

Trafik er ikke det eneste vigtige, for hvis du ikke sælger på den megen trafik, du får ind, er trafikken ingenting værd.

Derfor skal du og sin SEO-specialist ikke lave den fejl at tænke kvantitet over kvalitet – du vil fange dem, som gerne vil købe eller subscribe.

Derfor skal din SEO målrettes de personer, som rent faktisk kan blive dine kunder.

8 Sætter SEO på pause – en stor fejl!

*Sigh* Vi siger det gerne igen: SEO er ikke en spurt – SEO er et maraton. At tænke anderledes er en fejl.

Man kan ikke bare få lavet SEO-tekster og generel søgemaskineoptimering og så sige, at det bare var dét. For så laver Google nogle opdateringer til algoritmen, eller dine konkurrenter opdaterer deres SEO til at være bedre end din, og så har vi balladen – du falder i rankings.

Det kan godt være, at din SEO virker, og at du får 1. pladsen i Google. Men hvis du ikke fortsætter med at have en SEO-specialist på, eller hvis din SEO-specialist ikke holder sig opdateret på algoritmeændringer og konkurrenternes ændringer, så mister du hurtigt den førsteplads igen.

Så sørg for, at du holder dig opdateret. At der ikke opstår background-fejl på din hjemmeside, og at din SEO ikke bliver forældet. Det er vigtigt!


Vi håber, det var dejligt informerende at læse lidt om, hvad der begås af SEO-fejl i marketingbranchen. Hold øje med det hele, eller få fat på en SEO-specialist, som sørger for at tjekke op på det hele. Det gør vi blandt andet her hos Viral Media!

Du kan læse meget mere om SEO her, og vi tilbyder et gratis SEO-gennemtjek af din hjemmeside + gode søgemaskineoptimerings-priser her.

Stay tuned for flere gode SEO-tips – både do’s and don’ts 😉

// Mikkel

Viral Media

Undgå bondefangeri, og rid den digitale bølge med et ærligt bureau med fart på!

Reservér en gratis konsultation med en af vores eksperter i dag, og klæd din online forretning på til succes.

 

Book et møde

Kontakt os her:

10 + 8 =

Ønsker du at høre mere om, hvad vi kan gøre for dig?

Viral Media er et Full-Service Webbureau af højt kvalificerede eksperter, der tilsammen tilbyder dig én komplet løsning, når det gælder Online Forretning.

Nyheder og guides 

Seneste projekter

Se et udvalg af vores seneste projekter.

Vil du høre mere om vores kompetencer?

Chat med os!

eller